Koos koolivaheaja lõpuga on peagi jätkumas 17 kooli kaasav
simulatsioonimäng Gaia. Septembris alanud mängu eripäraks on see, et kogu
suhtlemine nimetatud koolide vahel toimub arvutiside, täpsemalt - spetsiaalselt
antud mänguks loodud arvutikonverentsi vahendusel.
Koolide suhtlemist koordineerivale peamiselt Tartu Ülikooli
üliõpilastest koosnevale grupile pole seekordne, Gaia-nimeline
arvutisimulatsioon esimeseks katsetuseks. 1992. ja 1993. aastatel osales TÜ
asjahuviliste grupp kahes ameeriklaste juhitud sarnases rahvusvahelises
projektis. Sealt saadud kogemustele toetudes otsustati ise kätt proovida ja nii
sai 1993/94 õppeaastal teoks mitmeid Eesti keskkoole kaasanud Simuvere mäng.
Mida siis ikka selline simulatsionimäng endast kujutab? Avatud Eesti
Fondi poolt toetatavas Gaia-mängus simuleeritakse elu ja tegevust Maale väga
sarnaste tingimustega planeedil Gaia, mille kontinentidel ja saarterühmadel
paikneb 20 riiki. Mängus osaleva 17 keskkooli/gümnaasiumi 20 grupist kujutab
igaüks ühe Gaia-planeedi riigi valitsust. Kogu valitsuste vaheline suhtlemine
toimub arvutiside vahendusel. Võimaliku kaose ja noorte vohava fantaasia
ohjamiseks jagab "Gaia klubi" ehk mängu koordineeriv seltskond iga
nädala või kahe tagant valitsustele "ülesandeid", millele neil tuleb
reageerida; saadud lahendusi üritatakse jõudumööda kommenteerida.
Algusest peale on antud mängu üheks peaeesmärgiks olnud puhtalt
arvutiside praktiseerimise võimaldamise kõrval osalejate ökoloogia-alaste
teadmiste andmine. Nii on igale riik saanud jõudu katsuda ökoloogiliste
probleemide lahendamisega (naftatankeri uppumine; radioaktiivsete ainete leke;
vihmametsade hävitamine jne). Iga riik peab aru andma, kuidas toimunud õnnetus
riigi keskkonnaseisundile mõjus; kuidas see likvideeriti ning mida võetakse
ette sarnaste juhtumite ärahoidmiseks tulevikus. Valitsused on tegelenud ka
riigieelarve koostamise ning planeeritavate kulutuste põhjendamisega.
Arvutiside läbi edastavad uudisteagentuurid teateid Gaial toimuvast; ilmub ajalehti
ja oma teadusajakiri. 10. detsembril said mängus osalejad Tartus Hugo Treffneri
Gümnaasiumis lõpuks ka "füüsiliselt" kokku, et ühise peoga tähistada
mängu esimese etapi läbimist. Kokkutulekuks valmisid ka mängu sümboolikaga
T-särgid. Nagu kokku lepiti, jätkub Gaia-mäng ka kevadsemestril.
Mida on antud loos õpetlikku? Tegu on järjekordse näitega sellest, mida
on võimalik piiratud vahenditega, aga hea tahtmise korral ära teha. Rohkem või
vähem kasutab praegu arvutisidet üle 70 kooli kogu Eestis (veel kahe aasta eest
oli sides vaid paar kooli) ning see arv kasvab jõudsalt. Suuresti Anne Villemsi
entusiasmil elavad simulatsioonimängud näitavad, millist potentsiaali ja
võimalusi annab arvutiside koolidele "mittetraditsioonilise"
enesetäiendamisvõimalusena. Jääb üle vaid loota, et olemasolevaid võimalusi
hakkavad enesetäienduseks kasutama ka kooliõpetajad. Tehniliselt on üsna lihtne
üles seada arvutikonverentse aineõpetajate suhtlemiseks üle Eesti, kui selle
järgi vaid vajadust tuntaks... Esimesed koolidele mõeldud arvutikonverentsid
juba tegutsevad.