3.-14. juunil 1992. aastal toimus ÜRO keskkonna- ja arengukonverents (UNCED), mis tõi Rio de Janeirosse kokku umbes 120 riigi- või valitsusjuhti. Et maailma ajaloo väidetavalt suurima riigipeade esindatusega konverentsist möödub kolm aastat, on vahest paslik meenutada UNCED-i protsessi ning Rio konverentsi järel toimunut.
Enesest
vaimustuses ÜRO struktuurid armastavad igal võimalikul juhul nimetada Rio
konverentsi kui loogilist jätku 1972. aastal Stockholmis toimunud ÜRO
inimkeskkonna-alasele konverentsile (UNCHE). Mõlemad suured konverentsid on
olnud küll keskkonnateemalised, kuid nende toimumise taust on piisavalt erinev,
et neid ühe loogilise protsessi koostisosadeks pidada. Omamoodi võib 20 aastase
vahega toimunud üritusi ühendavaks fossiiliks pidada Kanada ühiskonnategelast
Maurice Strongi, kes mõlemat konverentsi juhtis.
Ettevalmistused
ÜRO keskkonna- ja
arengukonverentsiks algasid ametlikult 22. detsembril 1989, mil ÜRO
Peaassamblee kutsus oma resolutsiooniga 44/228 üles korraldama ülemaailmset
kohtumist, et “pakkuda strateegiaid keskkonna degradeerumise peatamiseks ning
säästliku ja keskkonnasõbraliku arengu teostamiseks kõigis riikides nii rahvuslike
kui rahvusvaheliste jõupingutustega.” Säästlik areng oli olnud läbivaks teemaks
ka ÜRO poolt ellu kutsutud “Brundtlandi komisjoni” 1987. aastal valminud
raportis “Meie ühine tulevik.”
Nagu sarnastel
ulatuslikel kohtumistel kombeks, vormiti ka UNCED-i dokumente ettevalmistava
komitee (Preparatory Committee, PrepCom)
istungitel, kus osalesid nii valitsusdelegatsioonid ja ÜRO spetsialiseeritud
asutuste kui valitsusväliste organisatsioonide esindajad. PrepCom I toimus
1990. aasta augustis Nairobis, PrepCom II ja III Genfis (vastavalt 1991. aasta
märtsis ja augustis) ning viimane, PrepCom IV 1992. aasta märtsis New Yorgis.
Nimetatud nelja pika läbirääkimistevooru eesmärgiks oli Rio konverentsil
arutusele tuleva temaatika identifitseerimine ning allakirjutatavate
dokumentide ettevalmistamine.
Kuigi sõnapaar
‘säästlik areng’ leiab täna maailmas kasutamist iga vähegi enesest lugu pidava
avaliku elu tegelase poolt, pole riikidevahelised arengut ja tulevikku
puudutavad kompromissid kerged tulema. Keskkonnakaitse on piisavalt kulukas
ettevõtmine, et riike läbirääkimistelaua taga piike murdma panna. Ükski
rahvusvaheline konverents, ÜRO oma seda enam, pole vaba tema mõjuvõimsamate
liikmesriikide poliitilistest huvidest. Nii näiteks üritasid UNCED-i ette
valmistavatel läbirääkimistel fossiilsete kütuste kasutamise piiramise teemat
vältida naftat eksportivad Araabiamaad ja USA. Tuumaenergeetika küsimused jäid
välja Prantsusmaa survel, kes saab 80% elektrienergiast tuumajaamadest ning on
suur energiatootmistehnoloogia eksportija. Enamus arenenud riikidest (kahe
erandiga Norra ja Hollandi näol) üritas mööda vaadata tarbimisharjumuste
muutmise vajadusest, sarnaselt hoiduti militarismi teemadest. Ühe kirjutamata
tõdedest ütles Rios jahmatavalt otse välja ärritunud president Bush: “Ameeriklaste
eluviisid ei saa olla läbirääkimiste temaks.” Selliseid näiteid võib tuua
palju. Arvukatele erimeelsustele vaatamata mõnede kokkulepeteni UNCED-i
protsessis siiski jõuti.
Juunikuisesse Riosse
tulid kokku pea
180 riigi delegatsioonid, et anda viimane lihv ettevalmistatud dokumentidele.
Kaheks valitsustele juriidiliselt siduvaks dokumendiks, millele UNCED-i puhuks
rajatud Riocentro konverentsikeskuses enamus osalenud riikidest allkirjad
andis, olid konventsioonid
bioloogilisest mitmekesisusest ja kliimamuutustest. Konventsioonidega
ühines ka UNCED-i protsessi selle lõppfaasis jõudnud Eesti Vabariik; tänaseks
on mõlemad konventsioonid ka Riigikogu poolt ratifitseeritud. (?)
Algselt taheti
UNCED-iks valmis saada ka kolmandat, metsandusalast rahvusvahelist
konventsiooni, kuid ületamatute erimeelsuste tõttu riikide vahel jõuti valmis
vaid riikide jaoks mitte siduva “metsanduse
printsiipide” - nimelise deklaratsiooniga. Konventsioonidest ajaloolisemgi
oli oli üle 800 leheküljelise XXI sajandi tegevuskava (Agenda 21) valmimine. Oma 40-s peatükis hõlmab Agenda 21 kõikvõimalikku
temaatikat ohtlike jäätmetega ümberkäimisest maailma rahvastiku kasvu
piiramiseni. Oluline on, et tegevuskava identifitseerib peale eesmärkide ka
nende saavutamiseks vajalikud abinõud ja finantseerimise mehhanismi.
Konventsioonide ja XXI sajandi tegevuskava kõrval võeti vastu ka viies
dokument, Rio deklaratsioon, mis
sõnastab oma 21-s punktis riikide õigust ja vastutust keskkonnasõbralikku
arengut rakendades.
Lisaks nimetatud
“ametlikule” üritusele toimus Rio de Janeiros paralleelselt ka arvukaid teisi
keskkonna- ja arengutemaatikale pühendatud üritusi, millest olulisim oli
valitsusväliste organisatsioonide (NGOde) kaks nädalat kestnud
Global Forum
Flamengo pargis.
Nimetatud valitsusväliste ja teadlaste debattidel, näitustel ja
pressikonverentsidel käis kokku üle 450 000 külastaja. Ilmselt on õigus neil,
kes väitsid, et “Global Forum” oli UNCED-i korraldajate poolt just selleks
ametlike delegatsioonide läbirääkimiste kohast Riocentros 30 km kaugusele
paigutanud, et kriitikameelseid valitsusväliseid valitsusdelegatsioonidest
võimalikult eemal hoida. Kokteilipeoks tituleeritud UNCED-i kohta tehtava
kriitikaga ei olnud NGOd tõesti kitsid.
Ainsa noorte
esindajana Riocentros sõna saanud Wagaki Mwangi ütles: ”vältides selliseid
teemasid, nagu militarism, transnatsionaalsete korporatsioonide reguleerimine,
rahvusvahelise arenguabi intitutsioonide demokratiseerimine ja ebavõrdsed
kaubandustingimused, on neetud minu põlvkonda. Selle asemel kuuleme
ambitsioonikaid seisukohavõtte stiilis ‘nii palju kui võimalik ja vajalik.’ See
ei ole 21. sajandi keel. See on 20. sajandi keel.”
Noorte poolt
ühiselt ette valmistatud keenialanna kõne solvas ÜRO-d sedavõrd, et juba kõne
esimesel minutil lülitati välja Riocentro teleekraanid, millest ajakirjanikud
ja väljaspool saali viibijad ettekandeid jälgisid. Käesoleval aastal 50-seks
saav demokraatia eest seisja kahetses sügavalt, et oli korrakski noored
konverentsisaali delegaatide mugavat äraolemist segama lasknud...
Tänaseks
on (pärast
ratifitseerimist vähemalt 50 osapoole poolt) jõustunud mõlemad Rios vastu
võetud olulised konventsioonid. Säästlikust arengust rääkimine pole vähem
populaarne ja kuigi kolme aasta tagune õhin on veidi vaibunud, tuleb loota, et
ollakse asunud tõsiselt tööle. Agenda 21 soovitustest lähtuvalt on kokku pandud
regionaalseid, riiklikke ja kohalikke säästliku arengu programme. Üritatakse
senisest enam koordineerida keskkonnakaitse-alaste projektide finantseerimist
vähem arenenud riikides. Pärast pikka pusimist võeti ka Eestis 1995. aasta
jaanuaris vastu deklaratiivne “Säästva arengu seadus”, mis tugineb UNCED-il
sõnastatud põhimõtetele. Peab lootma, et säästlikkuse ja loodushoiu ideed
lõpuks keskkonnakaitsjate kõrval ka kõige erinevamate eluvaldkondade esindajate
mõtteisse ja tegevusse jõuaksid. Ka sellise integreeritud lähenemise vajalikkus
oli Rio de Janeiros kolm aastat tagasi jutuks.