Mis on struktuurifondid?
Euroopa Liidu (EL) struktuurifondid (ingl. structural funds) on tegutsenud 1988. aastast. Struktuurifondid on peamiseks arendustegevuse rahastajaks Euroopa Liidu vaesemates liikmesriikides ja piirkondades. Struktuurifondide läbi vahendatakse isegi Euroopa Liidu mõistes väga suuri summasid (1/3 kogu liidu ühiseelarve mahust); raha eraldatakse mitmesuguste projektide ellurakendamiseks tagastamatu abina (so. neid ei tule raha saajal erinevalt laenudest hiljem tagastada).
Kui seni on struktuurifondid olnud avatud vaid Euroopa Liidu liikmesriikidele, siis peatselt saab ka Eesti sarnaselt teiste EL-i kandidaatriikidega hakata neist fondidest raha taotlema. Aastatel 2000-2006 kavandatakse eraldada kandidaatriikidele nende EL-iga liitumise ettevalmistamiseks struktuurifondidest kokku 47 miljardi Euro väärtuses tagastamatut abi.
Struktuurifondid ja Eesti
Millised on need valdkonnad, mille
rahastamiseks Euroopa Liidu struktuurifonde lähiaastatel Eestis kasutama
võidakse hakata? Kuigi struktuurifondid jaotuvad mitmeks kitsama suunitlusega
allfondiks, on esialgu meie jaoks olulisim loodav abifond ISPA (Instrument for Structural Policies for
pre-Accession), mille rahaeraldiste eesmärk on tulevaste liikmesriikide
ettevalmistamine liitumiseks Euroopa Liiduga. ISPA oluliseks iseärasuseks on
see, et tema vahendite jaotus tegevusvaldkondade vahel on ette teade - pool
rahast saab igas kandidaatriigis kulutada transpordi infrastruktuuridele ja
pool keskkonnakaitsele.
(a) Transpordiprojektid
Samas oleks transpordisektoris ka palju
kiiduväärt suurprojekte, mille rakendamiseks seni raha napib. Eesti raudteed on
halvas seisukorras ning reisijatevedu raudteel kaotamas võistlust maanteetranspordiga.
Viimastel aastatel on raudteeliinide moderniseerimisel peatähelepanu pööratud
Tallinn-Narva transiidikoridorile. Reisijateveo tarvis oleks aga vaja
investeeringuid reisijateveo taastamiseks näiteks Haapsallu ja Mõisakülla.
Rajama peaks puuduva ühenduslõigu Petserisse suunduval kahel raudteeharul.
Sarnaselt raudtee reisijateveoga vajab suuri investeeringuid ka ühistransport
linnades ning siingi võiks üheks rahastajaks olla Euroopa Liidu abifond ISPA.
(b) Keskkonnaprojektid
Kokkuvõtteks
Eesti-suguse väikeriigi jaoks on lähemas tulevikus Euroopa Liidu struktuurifondide poolt siia vahendatavad rahasummad väga suured. See tähendab, et struktuurifondide abil rahastatavate projektide nii võimalik positiivne kui negatiivne mõju oleks märkimisväärne. Mõistliku kasutamise korral võiks Eesti palju võita - näiteks hädavajalike keskkonnakaitserajatiste finantseerimisega. Samas võiks massiivsed kiirteede rajamise projektid kaasa tuua ettenähtamatut kahju looduskeskkonnale. Igati tuleks toetada struktuurifondide poolt rahastatavate projektide suunatust eelkõige maapiirkondadele ja vähemarenenud paikadele.
Võimalike suurte altminekute vältimiseks tuleks kavandatavatesse projektidesse suhtuda ettevaatlikult ning täie tõsidusega. Euroopa Liidu tagastamatust abist finantseeritavate projektide kohta peaks avalikkusel olema pidevalt piisavalt infot. Projektide identifitseerimisse, ettevalmistamisse ning ellurakendamisse tuleks kaasata ka kõiki valitsusväliseid huvigruppe. Oluline on ka, et Euroopa Liidu struktuurifondide avanemisega Eesti jaoks ei kaasneks praeguste finantseerimisallikate (sh. kahepoolne välisabi) diversiteedi vähenemine.