Juba umbes aasta kestnud erakondade ja mittetulundusühingute ühistöö Riigikogule esitatud kodanikuühiskonna arengu kontseptsiooni ettevalmistamisel on kindlasti riigi jaoks tervendav nähtus. Kuid nii kontseptsioonist kui sellele eelnenud koostöömemorandumist olulisemaks tuleb pidada alanud protsessi.
Ma ei tea, kui
oluliseks koostöömemorandumile allkirja andnud erakonnad alanud protsessi
tegelikult peavad, kuid mittetulundusühingute katusorganisatsioonide jaoks on
tegu kahtlemata väga olulise sammuga kodanikuühiskonna kontseptsiooni laialdase
aktsepteerimise saavutamiseks Eestis. Vähetähtis pole meie jaoks ka
mittetulundusühingute regulaarne kontakt kõigi Riigikogus esindatud erakondade
esindajatega. Alanud koostöö erakondadega on elavdanud ka erinevate valdkondade
mittetulundusühingute omavahelist infovahetust ja koostööd ja juba ainuüksi
seetõttu võib algatust lugeda kordaläinuks.
Eesti loodus- ja
keskkonnakaitsega tegelevatest mittetulundusühingutest osaleb protsessis Eesti
Roheline Liikumine (ERL). Milline on Eesti keskkonnaorganisatsioonide senine
kogemus ja nägemus koostööst avaliku võimuga? Keskkonnakaitse valdkonnas toimub
organisatsioonidel tihedam suhtlemine ja koostöö keskkonnaministeeriumi kui
omavalitsustega.
Keskkonnaorganisatsioonidel on ühiskonnas õigupoolest kaht tüüpi
funktsioone. Ühelt poolt ollakse aktiivseteks kaasalööjateks oma valdkonna
probleemide lahendamisel ja mingil määral ka vastutuse kandmisel, teisalt
ollakse aga ka kriitilisteks ja terasteks vahikoerteks (ingl. watchdog), kes ei lase riigil rumalusi
teha.
Omapoolsete
ekspertidega kaasalöömine looduskeskkonda mõjutavate plaanide ja otsuste
ettevalmistamisel ja ellurakendamisel on kindlasti tegevus, kus
keskkonnaorganisatsioonidest riigile palju abi on. Valitsusväliseid
keskkonnaorganisatsioone juba võetakse ametnike poolt järjest rohkem võrdsete
partneritena. Sellele on aluse pannud organisatsioonide pidev professionaalsuse
tõus, millele on sageli tõuke andnud tihe sisuline koostöö kogenud
välispartneritega. Mida enam valitsusasutused veenduvad oma töö tulemuslikkuse
tõusus tänu mittetulundusühingute kaasamisele, seda kiiremini sisuline koostöö
edeneb. Häid kontakte aitab hoida üksteise pidev informeerimine käimasolevatest
projektidest ja vastastikune seminaridel/koolitustel käimine.
Erakondade ja
mittetulundusühingute koostöömemorandum ja kodanikuühiskonna arengu
kontseptsioon on küll olulised dokumendid, kuid sisuline tegevus määratakse
muudel tasanditel. Näiteks toimib koostöö ja infoliikumine
keskkonnaministeeriumi ja keskkonnaorganisatsioonide vahel enamasti
“mitteametlikke” kanaleid mööda sõbralt sõbrale. Ühelt poolt on see hea märk,
kuivõrd baseerub üksteise usaldamisel, teisalt on sihikindla informeerimise ja
kaasamise organiseerimatus muidugi halb kuivõrd ei loo kõigile võrdset
võimalust.
Just infopuudus on
see, mis on nii mõnigi kord keskkonnaorganisatsioonid ja riigiametnikud pannud
üksteist leheveergudel materdama. Viimane aasta on keskkonnaorganisatsioone
pidevalt meediasse toonud - olgu teemadeks ideed rajada Vällamäele
mäesuusakompleks, Saaremaale süvasadam või leevendada Narva elektrijaamade
saastekoormust. Kõigi nimetatud projektide puhul oleks paslik nimetada, et
peamiseks probleemiks on olnud puudulik info liikumine projektide olemuse ja
tagajärgede kohta, mitte aga keskkonnakaitsjate pime vastuseis majanduse
edenemisele.
Eeltoodud
situatsiooni vältimiseks tuleks luua konkreetne kord mittetulundussektori
sisuliseks kaasamiseks olulistesse protsessidesse. Seejuures tuleb silmas
pidada, et näiteks keskkonnaorganisatsioonide huvi ei piirdu juba mõnda aega
mitte ainult keskkonnakaitse valdkonnaga - üha enam keskendutakse ka
energeetikale, transpordile jne. Abiks oleks riigiametnike koolitamine
mittetulundusühingute olemusest ja rollist kuivõrd siiamaani ei saa ametnik
tihti kolmanda sektori soovidest ja spetsiifikast aru. Selline koolitus peaks
olema laialdane - probleemi ei lahendaks kindlasti iga asutuse ühe
"sidemehe" väljakoolitamine. On oluline, et mistahes kohalik- või
riigiasutus teadvustaks kolmanda sektori olemasolu ja seda, et nendega on
kasulik koostööd arenda. Seda nii töö kvaliteedi ja tulemuslikkuse tõstmiseks
kui ka vastutuse jagamiseks.