Tänupühade-järgsel esimesel reedel (sel aastal siis 29. novembril) korraldavad tarbimishulluse pärast muretsevad inimesed New Yorgis, Tokyos, Helsingis ja mujal avalikkuse harimiseks aktsioone, kutsudes inimesi vähem ja mõistlikumalt tarbima.
Ostuvaba päeva (Buy Nothing Day) korraldajad kleebivad supermarketitele ostudest loobumisele kutsuvaid loosungeid, korraldavad rahvakoosolekuid ning seminare. Kogu üritus on suhteliselt koordineerimata - internetis levib info ostuvaba päeva idee ja eesmärkide kohta ning iga isik või organisatsioon on teretulnud seda omal moel tähistama.
Radikaalsemad grupeeringud on varasematel aastatel sel päeval blokeerinud ostukeskusi, kleepinud oma sõnumitega üle suuri reklaamipindu ning kutsunud üles hävitama krediitkaarte. Enamasti on ostuvaba päeva tähistamine jäänud siiski tarbijate informeerimise tasandile.
Oma tarbimisotsustes oleme reklaami ohvrid, isegi kui me seda endale tunnistada ei julge. Mis tuleb meil esimesena meelde seoses jõuludega? Kristuse sünd? Vaevalt. Pigem on esimeseks silme ette tulevaks pildiks õndsa jõulurahu asemel ostukeskuses valitsev jõulurahutus ehk paaniline kingiotsimine.
Esimeste jõuluteemaliste ostudele peibutavate reklaamide ilmumine juba oktoobri keskel on selge märk jõulude kommertsialiseerumisest. Rahvusvahelise ostuvaba päeva toimumisajaks on teadlikult valitud jõulude-eelse osturalli aeg - aktsiooni üheks üleskutseks on pidada meeles kalleid inimesi mittevajalike ja hiljem tarbetuteks osutuvate kingituste asemel näiteks lihtsalt suurema tähelepanu ja armastusega.
1992. aastal alguse saanud rahvusvahelise ostuvaba päeva idee taga on Kanadas Vancouveris elav väliseestlane Kalle Lasn. Ühel hetkel mõistis varem reklaamifirma juhina töötanud Lasn tarbimisühiskonna mõttetust ning lõi sihtasutuse Media Foundation, mille üheks lääneliku tarbimishullusega võitlemise väljundiks sai rahvusvaheline ostuvaba päev.
Kalle Lasn annab välja ka 60 riigis levivat 85 000-lise tiraažiga tarbijaühiskonda naeruvääristavat ajakirja Adbusters. Sarnaselt ostuvaba päevaga tähistavad miljonid inimesed üle maailma Lasni algatatud autovaba päeva ja telerivaba nädalat.
Ostuvaba päeva eesmärgiks pole kõigi ostude paaniline vältimine 29. novembril. Kokkuhoid ühel kindlal päeval ei anna tulemusi, kui vastavad ostud tehakse päev varem või hiljem. Oluline on korrakski analüüsida meie tarbimiskäitumist ja ostuotsuseid.
Sageli ostame meeldiva reklaamklipi mõjutusel või sõbra eeskujul asju, mis hiljem kasutust ei leia. Poes tehtud hetkeotsuse puhul tasuks veel kord mõelda, kui möödapääsmatu ostetava eseme omamine ikkagi on.
Igal ostul on mingi mõju looduskeskkonnale või selle tootmispiirkonna sotsiaalsele situatsioonile. Seepärast tuleks eelistada pigem kohalikku toodangut, mille kohaletoimetamise kulud ning sellest tulenev õhusaaste on väiksemad.
Eesti poodides on arvukalt tooteid, millel mõni ökomärk - see on nii kauba kvaliteedi kui keskkonnasõbralikkuse tagatis. Mõelgem siis täna (nagu igal teiselgi päeval) enne igat ostu tehes - äkki saame ka selleta hakkama.