Euroopa Liidu abiraha suunatakse kabinetivaikuses 10.03.2005
Eestis pannakse 2005. aasta jooksul paika Euroopa
Liidu abimiljardite kasutusvaldkonnad ja -skeemid aastateks 2007-2013. Kahjuks
käib riigi arengut oluliselt mõjutavate strateegiliste dokumentide ettevalmistamine
seni sügavas kabinetivaikuses.
Erinevalt
enamikest liikmesriikidest planeeritakse Euroopa Liidu ühiseelarvet
seitsmeaastaste perioodide kaupa. Rahastamise planeerimine pikemaks perioodiks
võimaldab sõnastada olulised prioriteedid ning nende saavutamist kohe ka
kontrollida. Kuna Euroopa Liidu ühiseelarvest kulub märkimisväärne osa
vaesemate liikmesriikide ja regioonide arendamiseks, peab iga liikmesriik
detailselt põhjendama järgmiseks eelarveperioodiks oma eelisvaldkonnad
abimiljardite kasutamiseks. Vastav protsess on ka Eestis eelarveperioodiks
2007-2013 alanud.
Kuna Eesti on
seni eelistanud Euroopa Liidu abimiljardeid kasutada kujundlikult väljendades
eelistuse “asfalt, mitte ajud” alusel, on oluline põhjalikult hinnata
massiivsete infrastruktuuriinvesteeringute mõjusid keskkonnale. Teede ja
sadamate ehitus, investeeringud põlevkivienergeetikasse ning
põllumajandustootmise intensiivistamine on näited toetatavatest tegevustest,
mille negatiivne keskkonnamõju võib osutuda märkimisväärseks. Kuid veelgi
olulisemaks keskkonna- ja sotsiaalsete mõjude hindamisest tuleb pidada
aktiivset ühiskondlikku arutelu Euroopa Liidu abirahade kasutusvaldkondade
teemadel ning planeerimise läbipaistvust.
Mõistlike ja
keskkonnasõbralike valikutena võiks Euroopa Liidu abirahade programmeerimisel
keskenduda muuhulgas sellistele mõistetele, nagu maaelu mitmekesisus (mitte
massiivne põllumajanduslik tootmine), alternatiivenergeetika (mitte põlevkivi
põletamise kinnistamine), loodussõbralik transport (mitte uued teed ja sillad),
avaliku linnaruumi kaitse ja arendamine (mitte linnaruumi kaootiline areng).
Eesti ei peaks Euroopa Liidu abirahade suurusest pimestatuna panustama vanade
liikmesriikide vigade kordamisele, vaid loodusele ja ühiskonnale mõistlike
lahenduste otsimisele. See on võimalik vaid avatuse ja ulatusliku avaliku
arutelu käigus, mitte rahandusministeeriumi kabinetivaikuses.
Kaasamine jätkuvalt probleemiks
Euroopa Liit küll
nõuab liikmesriikidelt avalikkuse kaasamist eelarveperioodi 2007-2013
strateegiate ettevalmistamisse, kuid Brüsselist kaasamise kvaliteeti ei
kontrollita. Seega on kaasamise vorm ja ulatus planeerimisprotsessi
koordineeriva rahandusministeeriumi otsustada, kes seni pole vastavate
algatustega kiirustanud. Probleeme avalikkuse kaasamise organiseerimisega oli
valitsusel ka eelmises sarnases protsessis, kus planeeriti Euroopa Liidu
abirahade kasutamist aastateks 2004-2006 (Riiklik Arengukava 2004-2006). Toona
küll identifitseeriti valdkondade kaupa vabaühendustest olulisimad
koostööpartnerid, kuid kogu protsessi kiire tempo ja kaootilisuse juures tehti
vabaühenduste sisuline osalemine väga raskeks. Ka Riiklikule Arengukavale
tehtud strateegilist keskkonnamõjude hindamist ei suudetud protsessi piisavalt
hästi integreerida.
Jõudmata täna ära
oodata ministeeriumide “ärkamist“ läbipaistva protsessi algatamisel, on
tugevamad avalikes huvides tegutsevad vabaühendused ja nende
katusorganisatsioonid alustanud tihedat sisulist koostööd, et tagada avalikkuse
huvide esindatus eelarveperioodi 2007-2013 kavandamise protsessis. Kuna
infovahetus ja koostöö käib ka omavalitsusliitude ja ametiühingutega, siis võib
sellest mitteformaalsest koalitsioonist oodata tõhusat avalike huvide eest
seisjat. Kuigi koalitsioon on dialoogis valitsusega (kahjuks sageli ka
monoloogis, kuna meie küsimused kipuvad krooniliselt vastuseta jääma), ei saa
avalikkuse kaasamine kaugeltki sellega piirduda. Võrdsed võimalused Eesti
prioriteetide valimisel Euroopa Liidu toetuste kasutamiseks tuleb luua kõigile,
kogu protsess peab olema läbimõeldud, arusaadav ja läbipaistev.