Täna tähistatakse maailmas ostuvaba päeva. 1993. aastal alguse saanud liikumise eesmärgiks pole jätta täna toit ostmata, et homme topelt osta - sihiks on tõsta tarbijate teadlikkust igapäevaste ostuotsuste keskkonna- ja sotsiaalsetest mõjudest.
Massiivse reklaami, kaupluste osturallide ja pankade pealtnäha odavate tarbimislaenude toel on Eestis ületarbimine muutumas üha suuremaks probleemiks. Oleme harjunud Eestit võrdlema Lääne-Euroopa riikidega ning tunneme puudust võimalusest elada niisama luksuslikult ja pillavalt kui mõned lähinaabrid. Siiski on Eestis tekkivad jäätmekogused jõudsalt kasvamas ja teadlaste sõnul kuulub Eesti juba praegu ebasäästlike riikide perre, tarbides rohkem taastumatuid loodusressursse kui loodusliku tasakaalu säilimiseks vaja.
Selge on see, et tarbimata ei saa. Kui osta on võimalik ka keskkonda võimalikult vähe kahjustades. Pakenditel olevad ökomärgid on teinud poes loodussõbraliku toote leidmise lihtsaks. Kuid keskkonda säästa saab ka väljaspool poodi - kasutades näiteks linnas liikudes auto asemel ühistransporti või jalgratast, kandes second-hand riideid ja viies vanad patareid kogumispunkti.
Tarbimise lakkamatule kasvule suunatud majandusmudel eeldab, et tarbiksime oma sissetulekute kasvades üha rohkem. Kui esmased vajadused rahuldatud, hakkame oskusliku reklaami poolt mõjutatutena sageli ostma asju, mille järgi meil igasugune vajadus puudub. Reklaam iseenesest ongi äärmiselt keskkonnavaenulik nähtus - tema peamiseks eesmärgiks on tekitada inimest iha üha uusi ja uusi asju omandada. Uute toodete loomiseks tuleb aga paratamatult tarbida piiratud loodusressursse.
Kuna jõulud on tootjate ja kaupmeeste poolt osavalt rakendatud kasumi teenimise vankri ette, oleks tagumine aeg oma kingiplaanid põhjalikult läbi mõelda. Kas parim viis lähedasi meeles pidada on nende ülekuhjamine uute asjadega, mis nad varsti piinlikkust tundes kõrvale on sunnitud panema? Teeks sel aastal teisiti ja lepiks perekonnaringis kokku jõulukinkidest loobuda. Sisuline tähelepanu üksteise vastu ja koos ettevõetud tegevused on hoopis väärtuslikumad. Proovige ja te ei kahetse - õnne ei saa osta uute asjadega!
Ostja meelespea:
|
Allikas: www.adbusters.org |