Hakka blogi jälgijaks - sisesta oma meiliaadress ja saad teated uutest juttudest siin
Email again:

Tarbida saab ka keskkonnasõbralikumalt 25.11.2005

Linnaleht (Tartu), lehekülg A8
Print

Täna tähistatakse maailmas ostuvaba päeva. 1993. aastal alguse saanud liikumise eesmärgiks pole jätta täna toit ostmata, et homme topelt osta - sihiks on tõsta tarbijate teadlikkust igapäevaste ostuotsuste keskkonna- ja sotsiaalsetest mõjudest.

Massiivse reklaami, kaupluste osturallide ja pankade pealtnäha odavate tarbimislaenude toel on Eestis ületarbimine muutumas üha suuremaks probleemiks. Oleme harjunud Eestit võrdlema Lääne-Euroopa riikidega ning tunneme puudust võimalusest elada niisama luksuslikult ja pillavalt kui mõned lähinaabrid. Siiski on Eestis tekkivad jäätmekogused jõudsalt kasvamas ja teadlaste sõnul kuulub Eesti juba praegu ebasäästlike riikide perre, tarbides rohkem taastumatuid loodusressursse kui loodusliku tasakaalu säilimiseks vaja.

Selge on see, et tarbimata ei saa. Kui osta on võimalik ka keskkonda võimalikult vähe kahjustades. Pakenditel olevad ökomärgid on teinud poes loodussõbraliku toote leidmise lihtsaks. Kuid keskkonda säästa saab ka väljaspool poodi - kasutades näiteks linnas liikudes auto asemel ühistransporti või jalgratast, kandes second-hand riideid ja viies vanad patareid kogumispunkti.

Tarbimise lakkamatule kasvule suunatud majandusmudel eeldab, et tarbiksime oma sissetulekute kasvades üha rohkem. Kui esmased vajadused rahuldatud, hakkame oskusliku reklaami poolt mõjutatutena sageli ostma asju, mille järgi meil igasugune vajadus puudub. Reklaam iseenesest ongi äärmiselt keskkonnavaenulik nähtus - tema peamiseks eesmärgiks on tekitada inimest iha üha uusi ja uusi asju omandada. Uute toodete loomiseks tuleb aga paratamatult tarbida piiratud loodusressursse.

Kuna jõulud on tootjate ja kaupmeeste poolt osavalt rakendatud kasumi teenimise vankri ette, oleks tagumine aeg oma kingiplaanid põhjalikult läbi mõelda. Kas parim viis lähedasi meeles pidada on nende ülekuhjamine uute asjadega, mis nad varsti piinlikkust tundes kõrvale on sunnitud panema? Teeks sel aastal teisiti ja lepiks perekonnaringis kokku jõulukinkidest loobuda. Sisuline tähelepanu üksteise vastu ja koos ettevõetud tegevused on hoopis väärtuslikumad. Proovige ja te ei kahetse - õnne ei saa osta uute asjadega!

Ostja meelespea:
  • Kas ma vajan seda?
  • Kui palju mul neid juba on?
  • Kui palju ma seda kasutan?
  • Kui kaua ta kestab?
  • Kas ma saaksin seda sõbralt laenata?
  • Kas saaksin hakkama ilma selleta?
  • Kas ma olen võimeline seda ise puhastama või remontima?
  • Kas ma viitsin seda puhastama või remontida?
  • Kas olen uurinud, et saan selle hinna eest parima toote?
  • Kuidas ma sellega pärast kasutusaja lõppu teen?
  • Kas selle tootmiseks kasutati taastuvaid või taastumatuid loodusressursse?
  • Kas see on toodetud taaskasutatud materjalidest ja kas see on taaskasutatav?
  • Kas mul juba on midagi, mis selle funktsioone täidaks?