Linnas autodeta 20.09.2007
Tartu Ekspress,
lehekülg 6
Sel nädalal
tähistatakse Euroopas laialdaselt mobiilsusnädalat, mis kulmineerub laupäeval,
22. septembril rahvusvahelise autovaba päevaga. Eesmärgiks näidata, et ka autodest
ummistunud linnakeskkonda saab muuta inimsõbralikumaks, kui linnavalitsustel
vastavat soovi ja oskust jagub.
Indias ei luba
usk linnatänaval liikluse seisatanud lehma eemale peletada - ta on püha. Eesti
praktikas on pühaks lehmaks linnas auto. Ilmselt ilmekaim näide on Tallinna
Viru keskuse juurest, kus liiklusskeemi muutmise tulemusena on jalakäijad
suunatud eemaletõukavatesse maa-alustesse betoonkäikudesse, et autoliiklus maa
peal sujuvalt ja segamatult kulgeda saaks. Käimasoleva Euroopa mobiilsusnädala
ülesandeks on panna meid mõtlema vastupidistele lahendustele - kuidas linnu
inimsõbralikumaks ja turvalisemaks muuta.
On paratamatu, et
linnakeskkond on keskmiselt mürarikkam, saastatuma õhu ja vähema rohelusega kui
maapiirkonnad. Samas pole tegu olukorraga, millega peab leppima. Läbimõeldult
linnakeskkonda planeerides on võimalik ka kuitahes autostunud ja parkidevaest
linna muuta selliseks, kus juletakse lapsi õue mängima saata ning kus
jalgrattur saab liikuda gaasimaskita. Pelk autokasutuse halvustamine muidugi ei
aita, vaja on töötavat alternatiivi. Euroopa kogemus näitab, et igapäevaseid
autokasutajaid on võimalik panna jalgsi ja ühistranspordiga liikuma, kui kogu
skeem hästi läbi mõelda. Muutes autokasutamist näiteks kesklinnas ebamugavaks
(läbi piiratud ja kalli parkimise, ummikumaksude vms), tuleb paralleelselt pakkuda
mugavat ja turvalist alternatiivi.
Euroopa Komisjon
on valinud sel aastal mobiilsusnädala teemaks „Inimsõbralikud tänavad.” Teemaga
tahetakse selgelt väljendada mõtet, et autode liiklemisruumi suurendamine ei
aita lahendada hetke transpordiprobleeme. Vastupidi, autode läbilaskevõime
vähendamine teedel võiks olla jätkusuutlik ja tõhus lahendus, tänu millele
saavad kõik inimesed nautida tervislikumaid eluviise ilma, et seejuures väheneks
nende mobiilsus. Teemapüstitus on aktuaalne ka Tartu linnas, sest ka meie
linnavalitsus võiks mõista, et liiklusummikuid saab vähendada mitte ainult
kalliste uute sildade ja teede ehitamise, vaid odavamate teadliku autokasutuse
vähendamise meetmete läbi.
Minu praeguses ajutises
kodulinnas Brüsselis sulgeb linnavalitsus sageli nädalavahetuseks liikluse
tervetes linnakvartalites, et seal turg või täika avada. Müügiputkad, kontserdilavad
ja kohvikud sulgevad siis terveks päevaks ka 7-realise magistraali (mis on ka
Brüsseli mõistes väga suur tee), sest linnavalitsus väärtustab avalikku ja
inimsõbralikku ruumi. Kõik tartlased ilmselt mäletavad, kui vaikne, rahulik ja
inimsõbralik oli äkki kesklinn, kui Vabaduse puiestee hansapäevadel mitu päeva vaid
jalakäijate päralt oli. Jalutaja, mängiva lapse ja jalgratturi huvidega peaks
aga arvestama iga päev. Avalik ruum vajab senisest enam väärtustamist.