Suure käraga avatud Saaremaa süvasadam seisab täna tühjalt ja väidetavalt kaalub Tallinna Sadam sellele müümist. Vaid paari aasta eest tõrjuti seal skeptilisi rohelisi väidetega, et süvasadamaga kaasnev Saaremaa majandusõitseng kaalub üles ka mõõduka keskkonnakahju. Samade argumentidega müüakse hetkel Saaremaa silda ja Tallinna-Tartu kiirteed.
Euroopa Liidu suurte abirahade loodud võimalustest tiivustatuna on Kesk- ja Ida-Euroopa valitsusi haaranud ehitusbuum. Tolmu alt on välja otsitud pikki aastakümneid ebarentaablitena sahtlipõhjades lebanud grandioossete transpordiprojektide kaustad. Oleks siiski ohutum, kui nimetatud plaanid jääks rahumeeli koos Siberi jõgede pööramise ideega kõigest ajaloo hullumeelsete mõttevääratuste hulka.
Paratamatult ka väärtuslikke loodusmaastikke tükeldavate suurte maanteede ehitamise lood Euroopas on väga sarnased – neid põhjendatakse kui võimalust arendada majanduslikult mahajäänud piirkondi. Sama argumenti kasutati Eestis Saaremaa süvasadama puhul ning seda kuuleb ka Saaremaa silla ja Tallinna-Tartu kiirtee puhul. Maailmas enam kui 200 transpordi suurprojekti mõjusid analüüsivas raamatus “Megaprojektid ja risk” (vt. lisatud infokasti) jõuavad autorid järeldusele, et reeglina ülehindavad arendajad kaasnevat positiivset mõju majandusele ning alahindavad keskkonnakahjusid. Ka Eestis oleks kasulik nimetatud raamatu sõnumit kuulata ja maksumaksjate raha kulutamisel tõsiselt jätkusuutlikumaid lahendusi kaaluda. Näiteks kliimamuutusi tagant tõukavat autostumist saab vältida, eelisarendades linnades ühistransporti ja kergliiklust, linnade vahel peaks suuremat tähelepanu saama reisirongiliiklus.
Sotsiaaldemokraadid promovad Tallinna-Tartu neljarealise kiirtee (täpsemalt – esimese klassi tee) ehitamist kui moodust säästa kümneid inimelusid aastas. Äärmiselt üllas eesmärk, aga äkki saavutaks sama eesmärgi odavamalt ka näiteks 3-realise tee ehitamise ning rahasüstiga tervishoidu? Suurushullustusele viitab Tallinna linnavalitsuse miljardeid maksvate mitmetasandiliste ristmike idee olukorras, kus eelarvest ei suudeta leida paari miljonit, et üle värvida kuluma kippuvaid vöötradasid tänavatel.
Saaremaa silda propageeritakse kui võimalust turgutada Saaremaa
majanduse konkurentsivõimet ja tõsta saarlaste heaolu. Seda eesmärki saab
ainult toetada, kuid kas kümmekond miljardit krooni maksumaksja raha silla
ehitamiseks on parim viis Saaremaa majandust elavdada? Olles rääkinud Eesti
regionaalpoliitika praktikutega, olen ehmatusega avastanud, et regionaalse
mahajäämuse vähendamise sildi all arendatavad suurprojektid ei baseeru sageli
mitte piirkonna vajaduste analüüsil ja kuluefektiivsusel, vaid mõne mõjuka
inimese juhuslikul uitmõttel ja osaval “müügitööl”.
B. Flyvbjerg, N. Bruzelius ja W. Rothengatter “Megaprojects and Risk. An Anatomy of Ambition.” Cambridge University Press, 2003 |
Raamat “Megaprojektid ja risk” peaks olema kohustuslikuks lugemiseks
transpordi, energeetika ja teiste valdkondade suurinvesteeringutega seotud
ekspertidele, ametnikele ja poliitikutele. Raamatu autorid on põhjalikult
analüüsinud enam kui 200 megaprojekti ning leidnud suurinvesteeringutega
kaasnevaid tüüpilisi majanduslikke ja sotsiaalseid mõjusid. Autorid annavad
autorid ka soovitusi, kuidas infrastruktuuri megaprojektide tsüklit mõistlikult
üles ehitada, et vältida ülekulu, tarbetuid keskkonnakahjustusi ning tõsta
projektidest tõusvat majanduslikku ja sotsiaalset tulu. Raamatu kokkuvõtvateks
järeldusteks on:
Raamatuülevaade: Peep Mardiste |