Rohelised on Euroopa Parlamendis aktiivsed 05.02.2009
7. juunil 2009 toimuvad järjekordsed valimised
Euroopa Parlamenti. Rohelised erakonnad kandideerivad neil valimistel kõikjal
Euroopas, ka meil Eestis. Milline on olnud roheliste senine roll ja saavutused
Europarlamendis?
Rohelistel
erakondadel on Euroopa poliitmaastikul arvestatavav toetajaskond,
väljakujunenud teemad ja roll. Liikmesriikidest ollakse täna valitsuskoalitsioonides
Soomes, Lätis, Tšehhis, Iirimaal. Euroopa Parlamendi valimistel on rohelised
edukalt osalenud juba 25 aastat. Paljurahvuselisse Euroopa Parlamenti ei valita
saadikuid esindama mitte liikmesriike, vaid poliitilisi maailmavaateid.
Rohelised pääsesid mitmest liikmesriigist oma nimekirjadega Euroopa Parlamenti esmakordselt
1984. aastal ja on oma esindatust järgmistel valimistel suurendanud.
736-liikmelise
Europarlamendi praeguses koosseisus on
roheliste ja Euroopa vabaliidu fraktsioonis kokku 43 liiget. Roheliste fraktsioon
on parlamendis suuruselt neljas, mistõttu on roheliste pingelistel hääletustel
sageli kaalukeeleks. Rohelisi on fraktsioonis täna kokku 12 Euroopa Liidu
liikmesriigist. Kõige rohkem on rohelisi Europarlamenti valitud Saksamaalt,
Prantsusmaalt ja Ühendkuningriigist.
Rohelised on täna
vastavalt oma fraktsiooni suurusele Euroopa Parlamendis esindatud mitmetel
mõjukatel kohtadel. Näiteks kuulub roheliste fraktsioonile üks parlamendi
asepresidendi, parlamendi inimõiguste allkomisjoni juhi ning kuue komisjoni
aseesimehe koht. Parlamendikomisjonide aseesimeeste kohad on saadud roheliste
jaoks olulistes komisjonides: keskkonna-, põhiseadus-, arengu-, kultuuri-,
kliimamuutuste, põllumajanduse ja maaelu ning soolise võrdõiguslikkuse komisjonides.
Oma esindajad on rohelistel kõigis Euroopa Parlamendi valdkondlikes
komisjonides.
Rohelised on ühtsed
Euroopa
Parlamendis on fraktsiooni moodustamine küllaltki keerukas: saadikud tulevad 27
liikmesriigist ja nende koduparteid on üldiselt väga erineva tausta ja
seisukohtadega. Lisaks teevad parteid tavaliselt vähe rahvusvahelist koostööd. Illustreerivaks
näiteks võib tuua Europarlamendi liberaalide fraktsiooni, kus töötavad koos küllalt
erineva maailmavaatega Reformierakonna ja Keskerakonna saadikud. Erinevalt
sellisest üldtaustast on roheliste üheks selgeks eripäraks Euroopa Parlamendis
nende ühtsus. Rohelised on kõikjal Euroopas küllalt sarnase maailmavaatega ning
jõuavad ka Brüsselis kiiresti ühistele seisukohtadele. Rohelised olid eelmistel,
2004.a. Euroopa Parlamendi valimistel ka ainsad, kelle kandidaadid osalesid kõikjal
Euroopas ühise valimisplatvormiga. Ühine platvorm on rohelistel valmimas ka
2009.a. valimisteks.
Praeguses,
2004-2009 töötavas parlamendikoosseisus on rohelised aktiivselt tegelenud
paljude teemadega. Ehk olulisemateks on olnud loomulikult keskkonnakaitse
valdkond, aga ka energeetika, kliimamuutused, kodanikuõigused ja sotsiaalvaldkond.
Traditsiooniliselt
on roheliste jaoks väga olulisel kohal olnud inimõiguste ja kodanikuvabaduste
teemad. Euroopa Parlamendis on kaitstud seisukohta, et majanduslikest
hetkehuvidest lähtuvalt ei tohi Euroopa Liit vaadata partnerriikides inimõiguste
rikkumistele läbi sõrmede. Seda printsiipi on rohelised rõhutanud Euroopa Liidu
väliskoostöös Venemaa, Hiina ja mitmete teiste riikidega. Euroopa Parlamendi
inimõiguste alakomisjoni juhi koht on lubanud rohelistel näiteks Tšetšeenia,
Tiibeti või Palestiinaga seotud küsimusi päevakorras hoida. Rohelised on
hoolikalt jälginud, et terrori vastase võitluse sildi all ei mindaks
põhjendamatult inimeste privaatsuse ja kodanikuvabaduste kallale.
Keskkonnakaitses
on rohelised vastu seisnud tugevate keskkonnanõuete eest olukorras, kus
suurfirmad teevad pidevat lobbytööd, et kehtivaid standardeid oma huvides
lõdvendada. Energeetikas on tegutsetud Euroopa Liidu ühtse energiapoliitika
nimel, pooldatud taastuvate energiaallikate suurema osakaaluni jõudmist ning
seistud vastu Euroopa Liidu poolsele tuumaenergia toetamisele. Kliimapoliitikas
on rohelised soovinud senisest ulatuslikumat kasvuhoonegaaside emissioonide
piiramist Euroopa Liidu poolt ning senise tasuta emissioonilubade jagamise asendamist
lubade müügiga EL emissioonikaubanduse süsteemis.