Kilekott, tarbimisvabaduse sümbol 26.11.2009
Roheliste
ettepanekul on valitsus kehtestamas kilekotimaksu. Lihtsa poeskäija mõttetu
ahistamine või siiski midagi enamat?
Eksiarvamuste vältimiseks tuleb kohe öelda, et
nn kilekotimaks ei täida märkimisväärselt riigikassat ning selle eesmärgiks
pole Euro-unelma lähemaletoomine. Miks siis tarbijale niigi raskel ajal üldse selline
käik? Tegu on ühe väikese komponendiga tunduvalt laiemas ökomaksureformis,
mille lähtekohad kinnitas valitsus juba 5 aastat tagasi.
Miks peaks riik sekkuma sellisesse pealtnäha kolmandajärgulisse
tegevusse, nagu kilekottide kasutamine? Kuna planeedi ressursid on piiratud ja
inimkond suurenemas, on taastumatute ressursside kasutamise piiramine paratamatu
ning oluline igal tasandil. Nafta kui ühe sellise ressursi tarbimist saab
piirata kütuseaktsiiside, automaksude ja muu kõrvalt ka nafta baasil
valmistatud toodete – sh kilekottide – kasutamist piirates.
Kilekott on raiskava tarbimisühiskonna
omamoodi sümbol, maskott. Mäletan lapsepõlvest, kuidas tallinlasest sõbralt
saadud kulunud, aga värvilise pildiga välismaa kilekotti sai triikraua abil terveks
"keevitada". Või kuidas uhke pildiga kilekoti sees kanti toona "tavalist"
kilekotti, et kallis kilekott kauem kestaks. Meie armastusel kilekottide vastu
on sügavad juured. Saame supermarketi kassas pakist hooletu käeliigutusega
omale kilekoti kaasa rebida ja see tekitab naudingu - kilekottide pesemine ja
parandamine on pöördumatu minevik.
Kilekoti tähendus tarbimisühiskonna sümbolina
on võib-olla üheks põhjuseks, miks paljud riigid kilekottide kasutust kas
otsese keelamise või maksustamise abil on piirama hakanud. Eestis pole põhjust
rääkida kilekottide keelustamisest, aga nn poekilekottide maksustamine võiks
olla põhjendatud. Maksu läbi kallinevad kilekotid võiks suunata ostjaid
kasutama näites riidest poekotte või vähemalt sama kilekotti korduvalt tarvitama.
Taanis saavutati maksu abil kilekottide tarbimise vähenemine 2/3 võrra,
Iirimaal vähenes poekilekottide tarbimine koguni 90% võrra.
Kui paari aasta eest Brüsselis elasin, seadis
minu kodune supermarket seni kassas piiramatult ja tasuta jagatud kilekottide
eest ühel päeval sisse minimaalse tasu. Võin igapäevase visuaalse vaatluse
andmetel kinnitada – kilekottide kasutamine vähenes märkimisväärselt. Kilekott
on mugavuskaup, mis pole hädavajalik.
Tarbimise maksustamine
Eestiski ettevaatlikult rakendatava
ökoloogilise maksureformi keskseks ideeks on nihutame maksukoormust tööjõu
maksustamiselt ressursside ja saastamise maksustamisele. Üha enam peaks nii
firmadel kui üksikisikutel olema tasuv toimetada keskkonnasõbralikult.
Võib muidugi targutada, et kilekotid on vaid
osa kilematerjalist ning soovitud tulemuse saavutamiseks tuleks hoopis piirata
plastiku ja kile kasutamist näiteks pakkematerjalina. Nõus – ka sellega tuleb
tegeleda, aga keegi ei keela alustada kilekottidest. Kuid ka kilekotimaksu edu
pole garanteeritud – maksuga peab kaasnema laialdane ja läbimõeldud teavitustöö.
Lisaks tarbijale tuleb kindlasti harida ka müüjaid - poodides pakitakse ka
kõige väiksem ese täna ostja käest küsimata automaatselt kilekotti. Sellise
pisikese kilekoti eluiga pole pikk, sest seda ei saa taaskasutada ka
prügikotina.
Ühe kilekotiuputuse lahendusena
propageeritakse nn "ökokilekotte" ehk biolagunevaid kotte. Need oleks
kompostimisel lagunedes keskkonna jaoks tõesti mõningaks leevenduseks, kuid ei
lahendaks probleemi. Biolagunevaid kilekotte tehakse ühtmoodi nii taastuvatest
looduslikest materjalidest (nt mais) kui ka naftast. Esimesed on
keskkonnasõbralikumad, kuid samas kahjuks ka hinnalt kallimad. Paratamatult on
mõlemad ühekordse loomuga ning nende tootmiseks kulub omajagu energiat.
Biolagunevate kilekottide mõistlikum rakenduskoht võiks ostukeskuste asemel olla
näiteks kompostikottidena. Tänase massilise "kassakilekottide"
kasutamise alternatiiviks peaks olema ikkagi pigem riidekottide kasutamine.
Mis võiks nn kassakilekottide maksustamine
(plastkotiaktsiis) Eestis kaasa tuua? Riigieelarve kontekstis on muudatus väheoluline,
tuues aastas ehk sisse kümmekond miljonit krooni. Olulisem oleks
keskkonnakaitseline võit. Reaalne oleks vältida aastas mitmesaja miljoni
kilekoti tootmist ja prügimäele või metsa alla jõudmist. Täna viivad eestlased igal
aastal poodidest koju väidetavalt kokku 700 miljonit kilekotti, seda kogust
saab ja tuleb vähendada.