Meie – see on
Peep Sillaste – lõpetas geograafia 1991
Erki Tammiksaar – geograafia 4
Priit Jagomägi – geograafia 2
Peep Mardiste – geograafia 1
Urmas Mällo – autojuht
Euroopa – see oli meie jaoks Ungari, Tšehhi & Slovaki LV, Saksamaa, Holland, Belgia, Luxembourg ja Poola.
Sõit sai teoks
Tartu Üliõpilaste Looduskaitseringi sidemaid kasutades – valuutavaba vahetuse
korras, nagu kombeks öelda on – möödunud suvel tehti siin neljale hollandlasele
välja ja nüüd oodati meid vastukülaskäigule. Pärast pikka ja väsitavat
paberitega ringijooksmist asusime Urmase VAZ2108ga teele 27. juulil k.a., sõidu
peaeesmärgiks Holland ja Deventeri linn. Sõit kulges üle Tšopi piiripunkti
Ukraina/Ungari piiril (Lazdijai piiripunktis Leedus oli järjekord 2-3 päeva).
Üks vähestest küsimustest, mis meile piiripunktis esitati, kõlas umbes nii: a kogda Estonija võidet is sostaava SSSR...
vastus kõlas: a tshort jevo znajet;
ei osanud arvatagi, et see saab teoks juba 2 kuu pärast. Nii leidsimegi ennast
juba 1/2 tundi pärast piirile jõudmist öisest Ungarist. Kontrast meie mõõtmatu
kodumaaga oli juba korralike autoteede näol olemas (ja neoonkiri SEX SOP
teeäärsel putkal – neid kapitalismi algeid küll!). Esimene suurem linn, mis
meie teele jäi, oli Budapest – hullumeelselt kiire ja autoderohke; kõik
tormavad kuskile, elu suisa keeb ümberringi. Doonau vesi polnudki sinine, nagu
temast laulusalm räägib, küll aga olid tõesti kenad tema kallastel seisvad
majad (parlamendihoone ja muud). Järgmiseks transiitriigiks meie teel oli TSLV.
Vaatamata ajanappusele ei jäänud nägemata riigi sümbol Karluv Most Prahas ja
proovimata kuulus tšehhi õlle, mille leidmine küll kuigi lihtne polnud –
kõikjal "Heinekenid", "Carlsbergid" jms.
Saksamaa võttis
meid vastu öise Frankfurt am Main’iga (ühes pilvelõhkujate ja purjus
türklastega) ja fantastiliste kiirteedega (08 polegi nii kehv auto – öisel ajal
täislastis kuni 180 km/h). Järgnes vihmane (=unetu) öö – kuna me telki kaasa ei
viitsinud võtta, siis magasime lihtsalt lageda taeva all magamiskottides.
Õnneks jäi see ka viimaseks vihmaseks ööks meie reisi 3 nädala jooksul. Vihmane
ilm ei vähendanud aga karvavrdki Kölni, veel vähem aga tema kuulsa gooti
toomkiriku (a la Notre Dame Pariisis) ilu.
Augustikuu võtsime
juba vastu Hollandi nukulinnas deventeris (loe: deefenter). Ilus on selle linna
kohta vähe öelda – midagi sellist pole küll varem nägema juhtunud. Kena ja
puhas vanalinn oma nukumajadega; kõrvuti seisavad paari sajandi ja paari aasta
vanused hooned ja sa ei tee vahet, kumb neist see "õige" on – maju
stiilis raud-peegelklaas siin ei näe. Ja ei mingit autodemöllu, kesklinn on
arvukate jalakäijate ja jalgratturite päralt. Paele muu huvitava sain teada, et
Deventer on tartu sõpruslinn – mis tore üllatus! Deventerile järgnes juba Belgia
lõunapoolne (=prantsuskeelne ja –meelne) provints Namur ja koos meid
võõrustanud hollandlastega kolmepäevane jalgsimatk Ardennides mööda Meuse (meie
jaoks Maas) kaldaid marsruudil Namur-Valle De La Meuse-Dinant. Meuse vesi, mis
öeldi väga reostunud olevat, oli väga mõnus paik ujumiseks (meie jaoks
vähemalt; kohalikud valged inimesed eelistavad ujuda peenemates paikades). Meie
kolmepäevasele kenas looduses viibimisele järgnes kerge kontrastina Euroopa
pealinn Bruxelles-Brussel (linna ametlik nimi mõlemas riigikeeles – prantsuse
ja flaami keeles). Bruxelle’ suurimaks vaatamisväärsuseks võib pidada tema
keskväljakut, mille äärde raekoda ja mitmed teised kena arhitektuuriga hooned
on püstitatud. Sai ära nähtud ka teised linna sümbolid – 1958. aasta
maailmanäituseks püsti pandud Atomium, linna sümbol Manneken Pis (pissiv
poiss), aastal 1985 Euroopa jalgpanniajaloo suurima verevalamise üle elanud
Heyseli staadion, Euroopa Majandusühenduse lammutamisele minev peamaja,
korralikult valvatav NATO sõjardite peakorter jne. Bruxelle’st viisid meie
autod meid tagasi Hollandisse, et ära vaadata hollandlaste suur uhkus –
Oosterschelde ja Rhin’i(Rein) jõgede deltale rajatud kaitsetammide-kindlustuste
süsteem Deltaworks. Asjata ei öelda "God made the Earth, dutch made the Netherlands"...
Tõuke kapitaalsemate kaitserajatiste ehitamiseks andis 1953. aasta 1.
veebruaril Hollandit tabanud katastroof – pärast purustavat tormi oli 1/3 riigi
pinnast vee all, inimohvreid oli ligi 2000. Aastatel 1958-1987 insenermõtte
viimase sõna järgi rajatud kaitserajatised peavad vist küll mis tahes
loodusstiihiale vastu. Muuseas, nagu selgus sama päeva õhtul teleuudistest,
olime Deltaworksi võimsust imetledes üle elanud 2,3-pallise maavärina...
deltaworksile järgnes päev põhjamaade Veneetsiaks kutsutavas Amsterdamis, mis
küll rohkem Hollandi St. Peterburgi meenutas (Veneetsiasse pole sattunud, ei
tea võrrelda). Amsterdami iseloomustati meile lihtsalt – free & crazy ja
sellega tabati küll otse kümnesse; seal pulbitseb elu, millest tasakaalukama
olekuga sovjett küll hästi eru ei saa. Amsterdami vilgas ööelu jäägu siinkohal
kirjeldamata; seda oleks ka raske sõnadesse panna.
Rotterdam paistis
aga seevastu üsna igav koht olema; ta on II Maailmasõja ajal tugevasti
kannatada saanud ja arhitektuuriga just hiilata ei saa (kui mitte arvestada
mõningaid päris kenasid pilvelõhkujaid); üldiselt paistab Rotterdam rohkem üks
suur sadam olevat.
Pärast
suurlinnamüra võtsime ette teise hollandlaste uhkuse Deltaworksi kõrval –
poldrid (ENE: "mere, järve või jõe üleujutuse eest tammidega kaitstud ala,
mille pind on haril. allpool veekogu taset"). Kapitaalsemate poldrite
rajamist alustasid hollandlased Zuiderzee’sse juba aastal 1927 ja on selle
asjaga päris kenasti hakkama saanud – nii on merelt võidetud 165 000 ha maad,
mis on suuremalt osalt põllumaana kasutusel, kuid leidub ka suuri ja moodsaid
linnu. Üldse elab poldritel (kuni 6 meetrit "vee all") 150 000
elanikku, väga tihedalt asustatud Hollandis (436 in/km2) leiab iga merelt
võidetud maalapp kohe kasutamist. Kahe poldri (Zuidelijk- ja Nordelijk
Flevolandi) näol sai Holland omale 1980. aastal juurde 12nda provintsi
Flevolandi pealinnaga Lelystadis. Holland on läbi aegade kuulus olnud oma
tuuleveskite poolest, mis poldritelt vett välja aitasid pumbata, nüüd teevad
selle töö ära võimsad pumbajaamad ja tuuleveskeid kohtab Hollandis ringi sõites
üsna harva.
Olnud Hollandis 2
nädalat, alustasime augustikuu keskel oma pikka tagasisõitu. Ühe päeva saatsime
mööda Belgias, kolades ringi Liége’s ja käies ära Ardennide kõrgeimal tipul (Botrange
694m). Belgiale järgnes meie kõigi suur unistus Luxembourg (kohalikus keeles
Lëtzebuerg). Need, kes Luxembourg’i tema väikese pindala tõttu linnriigiks
peavad, eksivad rängalt – tegu on hoopis maalilise mägise loodusega maaga.
Pealinn Luxembourg de Villé on mõnus väike linnake (80 000 elanikku).
Kesklinnas paistis iga teine maja pangahoone olevat (ENE andmeil on linnas üle
130 panga!). Üheks linna vaatamisväärsuseks on kahtlemata vahtkonnavahetus
hertsogilossi ees igal täistunnil koos kogu sellega kaasneva tseremooniaga.
Pärast edutuid
katseid ületada Luxembourg/Prantsusmaa piiri, et ära käia Lillé’s, võtsime
suuna otse kodu poole, seades ainsaks eesmärgiks ära käia Saksamaa uues
pealinnas Berliinis. Planeeritud ühe päeva asemel tuli Berliinis vedeleda 3
päeva, kuna meie auto kohe Lääne-Berliini sisse sõites kapitaalselt üles ütles.
Nende unustamatute päevade jooksul õnnestus peale paljude kuulsamate paikade
ära käia mõnedes mitte just vähem huvitavates paikades – mitmetunnine
ühiskülastus Spandau politseisse, kahepäevane prii elamine ja söök Bahnhof
Mission’is (kujutab endast Saksamaa-sisest Punast Risti abistades kodutuid ja
muud sedasorti rahvast; ka meid!) jne.
Saanud auto
enam-vähem sõidukorda, algas juba lõplik tagasitulek – Berliinist tulime ilma
suuremate sekelduste ja vahepeatusteta 32 tunniga otse Tartusse välja. Ja seda
vaatamata sellele, et öises Poolas kuuldusid meie kõrvu jutud sõjalisest
riigipöördest N.Liidus ja meie tumedast tulevikust; igasugustest muudest
instinktidest oli pikalt üle kojuigatsus ja meid ei suutnud peatada ka alanud
putš enam. 20. augusti õhtul olime jälle Tartus...