Autosse varjunud politsei 27.10.2010
Mul on jäänud mulje, et linnas väljub politseipatrull autost ainult äärmise vajaduse korral - näiteks hamburgeri ostmiseks. Aga patrullida saaks vabalt ka autota ja see tõstaks turvatunnet.
| |
Aastat viisteist
tagasi oli politsei suurimaks probleemiks autode vähesus. Tulid jõukamad ajad ja
autopuudus kadus. Ühest küljest on see muidugi positiivne – väljakutse peale
saab bensiinilimiidile mõtlemata kohale kihutada. Teisalt kohtab nüüd kahjuks tänaval
politseid näost-näkku harva, sest patrullid eelistavad pargitud autos lösutada.
Mina eelistaks näha kõnniteel politseinikku, mitte sinna pargitud politseiautot.
Brüsselis elades
harjusin ruttu ratsapolitseiga, Eestis on siin-seal näha olnud jalgrattal
korrakaitsjaid. Politsei asi peaks olema luua turvatunnet. Nii kohalikul kui
turistil on pisut julgem, kui rahvahulgas aeg-ajalt mõnd politseinikku näeb. Loomulikult
ei tasu ka sellega vinti üle keerata, mida mitmed terrorihirmus maailma
suurlinnad on kahjuks teinud.
Patrullile jalgratas
Hiljaaegu
Vilniuses käies märkasin politseid tasakaaluliikuril Segway. See oli muidugi huvitav
atraktsioon igavas tänavapildis, aga kodusel politseiametil ei sooviks
leedulaste eeskuju järgida ning asemel investeerida pigem jalgratastesse või mugavatesse
jalanõudesse. Maastikuratas on kurikaela jälitamiseks kindlasti praktilisem,
kui Segway – viimasega pole vist kuigi mugav näiteks kõrgeid äärekive ületada.
Samas on rahvarohkel kõnniteel vaikselt kulgemiseks ja oma kohalolekuga
turvatunde tekitamiseks tasakaaluliikur võib-olla otstarbekam kui jalgratas.
Ringi reisides
olen ratsapolitseid kohanud 4 kontinendil. Turisti jaoks garanteeritud
ahhaa-efekt ja tore foto sõpradele näitamiseks. Põhjus politsei hobuse selga tõstmiseks
on lihtne – rahvarohke rahutuse olukorras on kõrgelt tagatud hea ülevaade
toimuvast ning politseiniku ohutus. Kabjahoop tundub ähvardavam, kui kumminui
ja kilp. Eestis pole ratsapolitseil muidugi kohta, sest paarikümne aasta
jooksul oleme näinud vaid üht vägivaldseks muutunud demonstratsiooni. Ka 1988.
aasta Tartu rahu aastapäeva sanktsioneerimata demonstratsioonil ähvardas
miilits meid vaid hulga hundikoertega ja sellest piisas.
Jalgrattal
politseipatrull on üks lahendus, mis võiks Eesti linnades tagada nii politsei
nähtavuse (turvatunne) kui vajadusel piisava mobiilsuse ja kiiruse jalgsi
liikuvate kurikaelte korralekutsumiseks. Ühe patrullauto hinna eest saaks osta
ja varustada mitukümmend kuni sada patrulljalgratast. Loomulikult ei pea autod
kaduma, aga turvatunde suurendamiseks võiks rataste hankeid rohkem olla.
Kaamera või patrull?
Turvatunde
tekitamises on päris suur osa näivusel. Võime katta kogu linna turvakaamerate
võrguga ning tagantjärgi suure osa kurikaelasid tuvastada ja kinni püüda, aga
see ei suurenda tänaval jalutaja turvatunnet. Inimeste seas kõndivad või
pedaalivad politseinikud ei kataks erinevalt kaameratest küll igat tänavat, aga
tekitaks julgema tunde. Jalgsi liikuv politseipatrull on aga paraku muutumas linnapildis
harulduseks.
Eesti avalikus
ruumis vohav kaamera-hullus on üldse väga hämmastav fenomen. Ma saan aru
sellest, miks riputatakse kaamerad näiteks pangahoonele. Ma ei saa aga aru,
miks kaetakse kaamerate võrguga nii seest kui väljast sisuliselt iga kõige
tavalisem kontorioone. Maja, kus vaja öösiti valve alla saada ehk mõnikümmend
arvutit ja kappides mõni tonn paberit. Pole ammu enam need ajad, kui personaalarvuti
oli üle linna haruldus ja seda tuli töövälisel ajal hoida trellitatud akna ja
uksega toas. Müts maha turvatööstuse ees, kes on suutnud tellijates luua mulje,
et ilma kaameratevõrguta maja pole päris täisväärtuslik. Avalik sektor peaks
sellisele surve puhul rohkem tervet mõistust rakendama.
Hiljaaegu peeti
taas rahvusvahelist autovaba päeva. Minu kodulinnas Tartus kulmineerusid
üritused Raekoja platsil, kus lõppes ka linnavalitsuse korraldatud
jalgsikäimist propageeriv tervisepäev. Üritust väisas ka politsei – seni
kõrvaltänaval parkinud patrullauto tegi demonstratiivse ringi Raekoja platsil,
et naasta oma senisesse parkimiskohta (kõnniteel, muuseas). Väga sümboolne
tervitus autovabama linna ja jalgsikäimise propageerijatele!