Euroopa Liidu (EL) erinevate liikmesriikide ja nende
kodanike soov või soovimatus näha Ida-Euroopa riike ELiga peatselt liitumas on
tuntud teema spekulatsioonideks. Itaalias tegutseva Instituto Affari Internazionale poolt välja antud mahuka uurimuse
üks osa näitab ELi liikmesriikide suhtumist idasuunalisse laienemisse.
Roomas tegutseva rahvusvaheliste suhete instituut
(Instituto Affari Internazionale)
koordineeris neljateistkümne rahvusliku uurimisinstituudi (arusaamatutel
põhjustel on välja jäänud ELi asutajaliige Luxemburg — P.M.) ühisprojekti,
mille käigus uuriti ja võrreldi ELi liikmesriikide valitsuste seisukohti kõige
erinevamates ELi tulevikku puudutavates valdkondades.
Nagu käesoleva aasta sügisel avaldatud uurimuse
pealkiri «Revision of Maastricht»
näitab, on peamiselt vaadeldud suhtumist Maastrichti leppe järgselt toimunud
muudatustesse ELi tegevuses ja poliitikates. Nagu kohe uurimuse sissejuhatuses
on öeldud, ei pretendeerita absoluutse tõe väljaütlemisele. Tegu on siiski
sõltumatute ekspertide nägemusega riikide suhtumisest, mitte valitsuste
ametlike seisukohavõttudega. Et uurimus pandi kokku 1995. aasta juuniks, võib
situatsioon tänaseks olla ka juba veidi muutunud.
Et uute liikmete vastuvõtt Euroopa Liitu on üheks
paljudest kuumadest teemadest 1996. aasta valitsustevahelise konverentsi eel,
käsitles uurimuse 27st küsimusest 5 erinevaid laienemise aspekte. Järgnevalt
võib lugeda, millised võiksid olla liikmesriikide vastused küsimusele «Milline
on teie riigi (valitsuse) seisukoht ELi võimaliku laienemise suhtes
Ida-Euroopasse? Kas on käimas mõttevahetus selle vajalikkusest ja laienemise
ajagraafikust?»
AUSTRIA
Austria valitsus pooldab soojalt Euroopa Liidu
laienemist Ida-Euroopasse. Valitsus peab ennast nimetatud riikide nõustajaks ja
toetajaks liitumisega seonduvates küsimustes.
BELGIA
Belgia parlamendi ja Europarlamendi Belgiast
valitud saadikute ühiskomitee CACE (Comité
d’avis of the Chamber in charge of European affairs) soovitab siduda ELi
laienemise süvenemise protsessiga, mis tuleb arutusele 1996. aasata
valitsustevahelisel konverentsil (IGC,
Inter-Governmental Conference). Juhul, kui konverents läbi kukub, lükkub ka
laienemine edasi. Lisaks sellele toetab CACE üleminekuettapidest koosnevat
järk-järgulist lähenemist, mille käigus Ida-Euroopa riigid võiksid kõigepealt
saada Euroopa Majandusruumi (European
Economic Space) osaks. Valitsus ei soovi ELi laienemise ajagraafiku
koostamist. Rõhutatakse kahe ELi laienemisele eelneva etapi olulisust:
Ida-Euroopa riikide majanduslikku ja poliitilist arengut, mis muudaks nad
sarnaseks ELi liikmesriikidele ning ELi tugevnemist 1996. aasta
valitsustevahelise konverentsi tulemusena.
HISPAANIA
Hispaania valitsus pooldab ELi laienemist itta ja
seda hoolimata Hispaania kartusele laienemise negatiivsetest majanduslikest
mõjudest. See on põhjuseks, miks soovitakse, et protsessi kõiki tagajärgi
eelnevalt hoolikalt hinnataks.
HOLLAND
Holland pöörab Euroopa Liidu laienemisele kui
poliitilisele eesmärgile suurt tähelepanu. Usutakse, et nii EL kui tulevased
liikmed peavad olema hästi ette valmistatud, et laienemine oleks efektiivne.
Hollandi valitsus avaldas hiljuti ettekande, mis väljendab arvamust, et ELi
laienemine tulevikus ei tohi mingil määral nõrgendada ühisotsuste tegemise
protsessi efektiivsust ja tõhusust. Üheks olulisemaks nõudmiseks liituvatele
Ida-Euroopa riikidele saab olema aquis
communautaire (ELi ühisnõuete) täielik toetamine. Euroopa Komisjoni poolt
koostatud nn. valget paberit (White Paper)[1]
peetakse valitsuse ettekandes oluliseks instrumendiks, mis aitab harmoniseerida
Ida-Euroopa riikide seadusi Euroopa
Liidu juhiste ja regulatsioonidega. Teiseks sarnaseks instrumendiks on nn.
Euroopa lepetega ellu kutsutud seadusloome lähendamise alamkomitee. Kõigele vaatamata
peetakse ebatõenäoliseks Kopenhaageni tippkohtumisel (1993. aasta juunis -
P.M.) täpsustatud sisseastumistingimustele vastavusse jõudmist mõne lähema
aasta jooksul. Kuigi Ida-Euroopa maad on
demokraatlike ja turumajandusele orienteeritud ühiskondade loomisel saavutanud
märkimisväärset edu, on neil käia veel pikk tee endi ettevalmistamisel
täisväärtuslikuks osaluseks Euroopa integratsiooniprotsessis ja ühisturul.
Hollandi valitsus arvestab ka ELi idasuunalise
laienemise võimalikku maksumust. Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika ja
strukturaalsete fondide tõhusat reformimist soovitakse enne, kui laienemine
teoks hakkab saama. Samas antakse endale aru, et laienemist ei saa hinnata
ainuüksi selle mõju järgi eelarvele.
Suuremaid kulusid tuleb vastukaaluks võrrelda laiemate majanduslike
tuludega, nagu suurenenud turg, ärisuhete tugevnemine, täiustunud tööstuslik
koostöö, otsesed investeeringud ja poliitiline koostöö.
Ka Hollandi valitsus on seisukohal, et laienemine
eeldab ka Euroopa Liidu enda tugevnemist. Laienenud ELis ei saa kindlasti kerge
olema otsustusprotsessi senise efektiivsuse säilitamine. Valitsustevaheline
koostöö saab riikide vetoõiguse säilides 20- või isegi 25-liikmelises liidus
olema kergesti halvatav. Selle vältimiseks soovitab Holland häälteenamuse
sagedasemat kasutamist otsuste langetamisel. Üldiselt aktsepteeritakse Višegradi
neliku (Poola, Slovakkia, Tšehhi ja Ungari — P.M.) en bloc liitumist laienemise järgmises voorus.
IIRIMAA
Iirimaa valitsus pooldab Euroopa Liidu laienemist
Ida-Euroopasse. Käimas on ka arutlused laienemise tingimustest ja
ajagraafikust. Nii tööstuse föderatsioon kui põllumajandustootjate ühendused on
andnud teada oma seisukohad. Nad on kutsunud üles hoolikalt hindama laienemise
hinda (ELi ühiseelarvele, ühisele põllumajandus- ja arenguabipoliitikatele) ja
selle mõju institutsioonidele. Majanduslikud ja poliitilised argumendid
(stabiilsus, julgeolek, kaubavahetus ja investeerimisvõimalused) räägivad
kõigele vaatamata tulevase laienemise kasuks.
ITAALIA
Itaalia valitsus on konstateerinud, et Euroopa
Liidu laienemine peaks toimuma läbi 1) institutsionaalse organisatsiooni
ühtsuse tunnustamise; 2) ühistes eesmärkides kokku leppimise; 3) ELi toimimise
mehhanismi reformimise; 4) konsensusnõude vähendamise otsuste langetamisel
Ministrite Nõukogus; 5) acquis
communautaire’ kindlustamise.
Laienemise küsimus ei ole senini olnud aktiivse
avaliku arutelu objektiks; erandi moodustab vaid Sloveeniaga seonduv.
Parempoolsed poliitikud soovivad siduda Sloveenia ELiga liitumise tingimusega,
et see avaks oma kinnisvaraturu, mis võimaldaks itaallastest endistel elanikel
taastada oma omand Sloveenias. Vasakpoolne koalitsioon kardab, et ELi
laienemine võib liitu nõrgendada. Seepärast toetatakse esmajärjekorras ELi
tõsist institutsionaalset reformi.
KREEKA
Nii valitsus kui opositsioon on üldiselt pooldaval
seisukohal ELi laienemisel itta; sama võib öelda ka Kreeka pressi ja avalikkuse
kohta. Samas on äärmiselt kaheldav, kas pooldava hoiaku puhul on arvesse võetud
ka laienemise võimalikku mõju Kreekale, eeskätt aga tema majandusele.
Laienemise vajalikkust on põhjendatud poliitilises dimensioonis. ELi laienemise
ajakavale pole senini keskendutud.
PORTUGAL
Portugali valitsus toetab Euroopa Liidu laienemist
Ida-Euroopasse, rõhutades samas, et Malta ja Küpros peavad liikmeks saama samal
ajal. Laiemat debatti liitumise aja ja tingimuste kohta pole peetud, kuid on
tunda soov näha edasist laienemist pigem veidi kaugemas kui lähemas tulevikus.
Portugal on üks neljast ELi liikmesriigist (Hispaania, Iirimaa ja Kreeka kõrval
— P.M.), kes saavad ELi strukturaalsete fondide kaudu mahukat arenguabi.
Vaesemad liikmesriigid näevad Euroopa Liidu laienemises ohtu, et nimetatud
fondid võivad suunduda pigem itta.
PRANTSUSMAA
1994. aasta detsembrikuisel Esseni tippkohtumisel
nõustus Prantsusmaa valitsus ELi laienemise printsiipidega. Sellegipoolest on
peaminister Alain Juppé soovitanud vältida laienemise konkreetsete
üksikasjadega tegelemist enne IGC lõppemist. Teiseks mureks on see, et
laienemine võib tähendada liidu nõrgenemist. Kõigele vaatamata «pole
Prantsusmaal mingit moraalset õigust, poliitilist põhjust ega huvi mitte
tervitada riike, kes on vabanenud endise N. Liidu haardest,» on öelnud Edouard
Balladur ajalehele «Le Mond.» Nii näebki Prantsusmaa kuut Ida-Euroopa riiki,
kolme Baltimaad ning Sloveeniat (teisi endise Jugoslaavia riike vaid pärast
konfliktide lõppemist) Euroopa Liiduga liitujatena. Seejuures ollakse
seisukohal, et laienemine peatub praeguse SRÜ piiridel.
ROOTSI
ELi laienemine nimetatud maadesse omab Rootsis
tugevat toetust. Laienemist peetakse samaaegselt nii möödapääsmatuks kui
hädavajalikuks. Kõigi takistuste kaotamist kaubavahetuses Lääne-Euroopaga
peetakse pakiliseks tegevuseks ka nende poolt, kes ei poolda Rootsi ja seega ka
Ida-Euroopa riikide liikmeksolekut ELis. Ida-Euroopa riikide liikmeksolekut
peetakse Rootsis oluliseks ka seetõttu, et see aitaks kaasa stabiilsuse
saavutamisele regioonis.
SAKSAMAA
Kuigi vaid 24% Saksamaa elanikkonnast pooldab
Euroopa Liidu laienemist itta, omavad Ida-Euroopa riigid oma püüdlustes ELi
liikmestaatuse poole Saksamaa valitsuse tugevat toetust. Koalitsioonileppe
järgi peab situatsioon Ida-Euroopas stabiliseeruma riikide astmelise lähenemise
läbi Euroopa Liidule. Üleminekuriikidele tuleb pakkuda reaalset võimalust
liitumiseks niipea, kui nad jõuavad vastavusse teatud kriteeriumidega. Saksamaa
huvides on nii ELi laienemine itta kui ka Euroopa integratsiooniprotsessi
süvenemine, mis oleks edasise laienemise üheks eelduseks. Välisminister Klaus
Kinkeli sõnul on Ida-Euroopa sisenemine Euroopa Liitu oluline strateegiline
algatus, mis nõuab Saksamaa täielikku toetust. Praeguse valitsuse soosiv
suhtumine ELi laienemisele itta omab
laialdast toetust ka Saksamaa teistes poliitilistes ringkondades. Laienemise
ajakava ümber pole siiski märkimisväärset arutelu toimunud.
SOOME
Soome suhtumine Euroopa Liidu laienemisse
Ida-Euroopasse ning Baltimaadesse on pooldav. Sellele vaatamata pole tõsine
arutelu laienemise teemadel veel alanud.
SUURBRITANNIA
Valitsuse seisukoht ELi laienemise suhtes
tulevikus on üldiselt pooldav — osaliselt ilmselt selle tõttu, et see on
ainsaks kavaks, mis võib ühendada (diametraalselt vastupidistel põhjustel)
konservatiivide partei kahte poolt.
TAANI
Taani on pikka aega olnud ELi idasuunalise
laienemise veendunud toetaja; kogu protsess käivitus 1993. aastal, mil Taani
oli Euroopa Liidu juhtriik. Tollest hetkest peale on eeskätt Taani nõudnud
Euroopa Liidult Baltimaade võrdset kohtlemist teiste Ida-Euroopa riikidega
(selleni on 1995. aasta juunis, pärast nn. assotsiatsioonilepete
allakirjutamist Baltimaade poolt ka jõutud).
Taani annab endale aru, et laienemisprotsess võtab
aega ning see peaks algama vahetult pärast 1996. aasta IGC-d. ELi idasuunalise
laienemise idee omab toetust kõigis Taani ühiskonnakihtides. Veidi
reserveeritumad on ametiühingud ja tööstussektor, kus arvatakse, et liituda
soovijad peavad kõigepealt jõudma ELi standarditeni, seda eelkõige
töötingimuste ja keskkonnakaitse vallas. Rõhutatakse ka ebavõrdse konkurentsi
vältimise vajadust.
[1] 1995. aasta
aprillis valminud ja juunis Euroopa Liidu Cannes’ tippkohtumisel heaks kiidetud
soovitusliku loomuga dokument, mis annab Ida-Euroopa riikidele nõuandeid
seadusloome ja majanduse vastavusse viimiseks ELi siseturu nõuetega — P.M.